Veelgestelde vragen

    • Wanneer kan ik de uitnodiging verwachten voor de vaccinatie?

    In week 37-38 (17 – 25 sept) worden de uitnodigingen bezorgd.

     

    • Wie komt er in aanmerking voor de pneumokokken vaccinaties?

    Mensen die geboren zijn in 1961-1964, deze is 5 jaar geldig.

     

    • Ik heb een uitnodiging gehad voor de pneumokokken vaccinatie maar er staat geen datum op?

    Op de uitnodiging voor de griepvaccinatie staat uw datum. U krijgt op hetzelfde moment de pneumokokken vaccinatie van ons. De pneumokokken uitnodigingen worden los verzonden en kunnen daardoor op een ander moment bezorgd worden.

     

    • Ik kan niet komen op de voorgestelde datum en/of tijdstip, wat nu?

    Door het toewijzen van tijden wordt de drukte verdeeld en hebben we geen lange rijen. Mocht u onverhoopt verhinderd zijn, dan kunt u op een ander moment waarop wij de vaccinaties geven langs komen. U hoeft dit niet aan ons door te geven. Mocht dit ook niet uitkomen, dan kunt u telefonisch contact opnemen. In de uitnodiging kunt u uitgebreide informatie terug vinden.

     

    • Mijn partner is op een ander moment uitgenodigd kunnen we samen komen?

    Ja jullie mogen samen komen op 1 van de tijdstippen.

     

    • Ik ben mijn brief kwijt kan ik een nieuwe krijgen?

    Neem telefonisch contact op met de praktijk. Wij kunnen dan handmatig de brief opnieuw sturen.

     

    • Ik werd altijd thuis geprikt en wordt verzocht om langs te komen.

    Helaas hebben we beperkt capaciteit om thuis te prikken. Jaarlijks kijken de huisartsen naar de patiënten waarvan zij verwachten dat ze kunnen komen. Er zijn geen lange wachtrijen meer zoals vroeger.

     

    • Ik wil graag de griepvaccinatie op eigen verzoek, hoe regel ik dat?

    U mag als patiënt zelf contact opnemen met apotheek Ridderveld, zij zijn het centrale punt voor de griepvaccinaties die op eigen verzoek zijn. U geeft aan dat u een griepvaccinatie wil hebben, dan gaan zij deze indien voorradig voor u reserveren. Bij het halen van de vaccinatie dient u af te rekenen.

    Wanneer u de griepvaccinatie in huis heeft, neemt u contact  met ons op om een afspraak in te plannen voor het zetten van de griepvaccinatie. Bij binnenkomst voor de vaccinatie dient u bij de balie de consultkosten af te rekenen per pin.

     

  • Bent u jonger dan 75 jaar en heeft u een rijbewijskeuring nodig?
    Kijk dan op de website https://rijbewijskeuringsarts.nl/ voor keuringsadressen.

    Als u 75 jaar en ouder bent, adviseren wij u voor uw rijbewijskeuringen aan te kloppen bij de Alphense seniorenvereniging, 
    www.asv-alphen.nl . Zij zijn goedkoper dan de huisarts. De huisartsen van Prelude doen geen rijbewijskeuringen.

  • Een medische verklaring is een brief van een arts waarin staat beschreven hoe een ziekte of beperking het dagelijks leven van een patiënt beïnvloedt. Dit document is belangrijk om vast te stellen welke specifieke voorzieningen iemand nodig heeft of welke activiteiten hij of zij niet meer kan uitvoeren. Voorbeelden hiervan zijn het recht op aangepaste huisvesting, het vermogen om te werken, of de noodzaak om een geplande reis te annuleren.

    Het is belangrijk om te weten dat huisartsen geen medische verklaringen mogen afgeven voor hun patiënten. Deze documenten mogen alleen worden verstrekt door onafhankelijke artsen. Dit beleid is opgesteld zodat de behandelend arts zich volledig kan concentreren op de zorg van de patiënt en een vertrouwensrelatie kan opbouwen zonder andere belangen in overweging te hoeven nemen. Dit zorgt ervoor dat patiënten open en eerlijk kunnen communiceren over hun klachten en zorgen zonder zich zorgen te hoeven maken over de invloed op de medische verklaring. Daarnaast moeten keuringen worden uitgevoerd door artsen die volledig op de hoogte zijn van de geldende regels.

    Wat wel mag is dat u via MijnGezondheid.net, of via de huisarts of specialist een uitdraai krijgt van de medische gegevens die u voor de verklaring nodig heeft. U heeft daar recht op. Denk echter goed na over aan wie u deze gegevens doorgeeft.

    Wanneer een instantie om een medische verklaring vraagt, kunt u het volgende doen:

    1. Raadpleeg de Verwijswijzer om te zien welke informatie relevant is voor uw situatie.
    2. Vraag aan de instantie die de verklaring vereist, of een eigen verklaring of ingevulde vragenlijst voldoende is.
    3. Vraag de instantie om een onafhankelijke arts aan te bevelen of te regelen om de benodigde verklaring te verstrekken.

    Vraag de instantie om een onafhankelijk arts voor u te adviseren of regelen. Met uw toestemming kan uw behandelend arts feitelijke informatie verstrekken aan een instantie of andere partij. Hier kunnen kosten aan verbonden zijn.

  • Wij verwelkomen graag nieuwe patiënten in onze praktijk

    U kunt zich inschrijven bij onze praktijk als u verhuisd bent van buiten de gemeente en in de postcodegebieden 2401 en 2402 komt wonen of als u gaat samenwonen of trouwen met iemand die al patiënt bij ons is.

    Vanwege de grote drukte in de huisartsenzorg willen we onze patiënten zoveel mogelijk in de directe omgeving van onze praktijk houden. Dit zorgt voor kortere reistijden tijdens huisbezoeken en maakt onze zorg effectiever, omdat we goed bekend zijn met het zorgaanbod in de wijk. Daarom kunnen nieuwe bewoners van Alphen aan den Rijn zich als nieuwe patiënt bij Prelude aanmelden, mits hun adres onder de postcodes 2401 of 2402 valt.

    Indien u zich bij onze praktijk wilt inschrijven, vragen wij van u het volgende:

    • Wilt u onderstaand formulier PER PERSOON invullen en verzenden? Wij streven er naar u binnen twee weken in te schrijven. U ontvangt hiervan een mail. Tijdens vakantieperiodes kan dit iets langer duren.
    • Wilt u, nadat u heeft gehoord dat uw inschrijving definitief is, uw huisarts op de hoogte stellen?
    • Wij vragen uw medisch dossier elektronisch op. I.v.m. de privacywet hebben wij en uw vorige huisarts hier uw toestemming voor nodig.
    • Als u bekend bent in een ziekenhuis, verzoeken wij u ook daar door te geven dat u van huisarts bent veranderd.

    Hartelijk dank voor uw medewerking!

    Klik op deze link om u in te schrijven: Inschrijfformulier .

  • Als u een vraag heeft over een bestaand gezondheidsprobleem, of u heeft vragen over een geneesmiddel dat u gebruikt, is het soms onduidelijk wie u moet bellen. Het is eigenlijk heel eenvoudig:

    Als u nog onder behandeling bent van de specialist, is de specialist uw eerste aanspreekpunt. Pas als de specialist een zogenaamde afsluitbrief naar de huisarts heeft gestuurd waarin staat dat behandeling en controles worden overgedragen aan de huisarts, is de huisarts het eerste aanspreekpunt.
    Tot die tijd kunt u voor de vragen betreft u behandeling de specialist bellen. 

    Met een verwijsbrief heeft u een jaar de tijd tot het moment van de eerste afspraak. Daarna is de verwijzing geldig TOT het moment dat de specialist uw behandeling heeft afgesloten. Het is dus ook niet nodig om elk jaar een nieuwe verwijsbrief te krijgen als u bij de specialist onder controle bent. Dat geldt zowel voor ziekenhuizen als de GGZ.

     

    Twijfelt u of u de huisarts moet bellen?

    Kijk dan op moetiknaardedokter.

  • Het kan altijd gebeuren dat u toch niet kunt tijdens een afspraak. Wij willen u vragen minimaal 24 uur voor de afspraak door te geven dat u niet komt. Op die manier kunnen we iemand anders blij maken met uw afspraak.

    U kunt uw afspraak annuleren door te bellen naar 0172-236300 en optie 2 te kiezen. U kunt het bandje op ieder moment van de dag of zelfs in het weekend inspreken. U kunt ook een bericht via MijnGezondheid sturen en hier in laten weten dat u niet kunt komen.

    Als u uw afspraak te laat of niet annuleert, ontvangt u een vriendelijke waarschuwingsbrief waarin staat dat u niet bent komen opdagen voor uw afspraak. Als dit een tweede keer gebeurt, sturen we u een rekening van €25,00. Dat willen we graag voorkomen, dus laat alstublieft weten dat u niet naar een afspraak komt.

  • U kunt uitslagen van uw onderzoeken vinden op MijnGezondheid.net.
    Indien u geen gebruik van MijnGezondheid.net kunt of wilt maken, kunt u bellen naar 0172-236300. U krijgt de uitslag dan telefonisch of er zal een (telefonische) afspraak met de huisarts gemaakt worden.

     

    Hoe bekijkt u uitslagen via MijnGezondheid.net?

    • Ga naar MijnGezondheid en log in met uw DigiD.
    • Klik op “Mijn dossier” en vervolgens op “Mijn onderwerpen”.

                            

    • Klik op het onderwerp waarom er een onderzoek is gedaan.
    • Als de huisarts de uitslag in uw dossier heeft verwerkt, kunt u hier zien wat er uit het onderzoek is gekomen en wat het plan van de huisarts is.

     

    • Wilt u de uitslagen van een bloedonderzoek inzien, dan kunt u deze vinden onder  “mijn dossier” klik dan op “uitslagen van uw huisarts”. 

                             

     

    • Wilt u de uitslagen van andere onderzoeken (bv. foto’s/ontlasting/urine/hartfilmpjes) kunt u deze vinden onder “mijn dossier” klik dan op “mijn brieven en documenten”.

                            

     

  • MijnGezondheid.net is een online omgeving waarmee u eenvoudig en snel onderstaande gezondheidszaken bij uw huisarts of apotheek kunt regelen.

    Wilt u meer weten over Mijn.Gezondheids.net klik dan hier.